Praca z dziećmi jest pracą wymagającą wiele wysiłku. Nie wyłącznie trzeba ukończyć właściwe studia.
Konieczne jest takżerównież odbycie stosownych praktyk w tym kierunku. Dopiero one razem uprawniają młodego nauczyciela do tego, by mógł on pracować z dziećmi. Jeszcze do niedawna tacy nowicjusz nauczyciele musieli przygotowywać konspekt lekcji na właściwie każde zajęcia, jakie mieli w planie na dany dzień. Dzisiaj już nie muszą oni przygotowywać ich na tak masową skalę. Zdarza się jednakże, że nowicjusz nauczyciel wspiera się konspektami, bo ułatwiają mu one pracę i podział czasu na lekcji. W takich konspektach nie tylko brało się pod uwagę kolejne etapy pracy z dziećmi. W nich z dokładnością zawierano informacje o tym, co w danym momencie zajęć robi nauczyciel i uczniowie. Na właściwie każde pytanie uwzględniano dokładnie określone odpowiedzi. Konspekty lekcji uwzględniały również to, jakie pomoce dydaktyczne na konkretnych zajęciach zostaną wykorzystane. Ichniejszym przygotowanie było realnie pracochłonne i zajmowało młodym nauczycielom dużo czasu. Tym bardziej, że kiedyś opracowywano je dla de facto wszystkich prowadzonych zajęć, nie robiło różnicy czy był to wf czy zajęcia wyrównawcze. Konspekt był potrzebny. Teraz gdy z tego się zrezygnowało, nauczyciele mają więcej czasu na to, żeby z uwagą przygotować się do lekcji albo wymyślać sposoby, aby były one dla dzieci interesujące. Mogą pracować nad metodami i technologiami nauczania. Zaangażowanie nauczyciela ponieważ bardzo widocznie przekłada się na to, jakie efekty w nauce osiągają jego uczniowie.
Źródło: konspekty zajęć .